Pzt - Cmt 08:00 - 19:00

Pazar - 09:00 - 17:00

Amortisör, rahat bir sürüş deneyimi için en önemli araç aksamlarından biridir. Yol boyunca sürücülerin aracı iyi kontrol etmelerine yardımcı olan bu mekanizma, doğru bir şekilde çalışmadığında ciddi problemlerin oluşmasına neden olabilir.

Amortisör, aslında çok duyduğumuz bir makine ve araç parçası olmasına rağmen tam olarak ne demek olduğu ve ne işe yaradığı konusunda soru işaretleri olabiliyor.

O halde şimdi amortisör ile ilgili merak edilenleri çözüme kavuşturalım ve ne işe yaradığı hakkında detaylı bilgiler verelim.

Amortisör Nedir?

Aracınızla yolda giderken fazla sarsılmak şüphesiz ki istenmeyen bir durumdur. Örneğin araç bir tümseğe denk geldiğinde aşırı bir tepki veriyorsa, sürücü ve yolcular endişeli gözler ile yolu izler. Fakat bakımı düzenli olarak yapılan ve herhangi bir sarsıntıya mahal vermeyen araçlarda yolculuk edenler, bu tarz bir endişeden uzaktır. Çünkü aracın amortisör aksamı olması gerektiği çalışmaktadır.

Amortisör, titreşimi minimuma indirmek için kullanılan, sürücü ve yolcuları sarsmadan konforlu bir sürüş imkanı veren araç mekanizmasıdır. Esas olarak süspansiyon sistemi içinde yer alan önemli elemanlar arasında yer alır. Aracın sürüş esnasında beklenmedik sarsılmalarını önler. Tekerleğin karşılaştığı şiddeti kontrol eden ve emen özelliğe sahip bir mekanizmadır. Lastik ile araç gövdesi arasındaki bölgede bulunan ve yaylı bir sistemden oluşan bu mekanizma, sarsıntı ve şiddeti modüle edebilen elastik bir harekettir.

Amortisör Ne İşe Yarar?

Amortisörlerin sürüş esnasında oldukça önemli bir görevi vardır. Temel olarak yolculukları güvenli hale getirmesi, en önemli özeliğidir. Bu bakımdan güvenilir bir sürüşün en önemli aktörlerinden biridir. Amortisörlerin ne işe yaradığını aşağıdaki gibi maddeler halinde özetleyebiliriz:

  • Amortisör, akslar ve gövde arasında bir yastık görevi görür ve engebeli bir yol yüzeyinin oluşturduğu gövde üzerindeki şokları azaltır.
  • Aracın zıplamasını engeller ve karşılaşılan şiddeti hissedilmesi hafif bir duruma getirir.
  • Aracın yol tutuşunu iyileştirir ve sürücülere daha kolay bir sürüş deneyimi sunar.
  • Süspansiyon sistemini daha verimli hale getirir.
  • Araç fren yaptığında zemin ile olan mesafesini korur.
  • Lastik aşınımını önleyerek uzun süreli bir kullanım imkanı sağlar.

Amortisör mekanizması olmasaydı, sürüşlerin konforlu bir şekilde gerçekleşmesi oldukça zor olurdu. Aracın karşılaştığı en ufak bir çukur veya tümsek, güçlü bir kuvvet yaratarak araç içindeki kişilere zor anlar yaşatırdı.

Bu nedenle amortisörlerin modern araçların olmazsa olmaz mekanizmaları arasında yer aldığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Fren ve lastikler ile eşit önem derecesine sahip olan amortisörlerin güvenilir ve konforlu sürüşlerin mimarlarından biri olarak araç aksamı içindeki yerini korumaktadır.

Kaç Çeşit Amortisör Var?

Amortisörler, genel olarak iki farklı kategoride ele alınır. Bunlardan biri “kuru tip” olarak bilinen amortisör grubudur. Bu grup, titreşim ve sarsıntıları ısıya dönüştürür. “Akışkan tip” grubunda yer alan amortisörler ise piston ve silindir gibi araç elemanlarından meydana gelir.

Çalışma prensibinde sıvı ve gaz temel alınır. Genel olarak bu çerçevede farklı amortisör çeşitlerinden bahsedebiliriz. Şimdi bu çeşitleri maddeler halinde belirtelim.

  • Hidrolik amortisörler
  • Düşük ve yüksek gaz basınçlı amortisörler
  • Yük taşıyıcı amortisörler
  • Poliüretan takozlu amortisörler
  • Ayarlanabilir tüplü amortisörler
  • Dikme tipi amortisör
  • Geleneksel teleskopik tip amortisör
  • Yaylı koltuk tipi amortisör

Amortisör Ne Zaman Değiştirilir?

Amortisörlerin son derece önemli bir mekanizma olduğunu aklımızdan çıkartmamak gerekiyor. Bu nedenle düzenli olarak bakımının yapılması gerekiyor. Uzmanlara göre amortisörlerin her 20 bin km’de bir kontrol edilmesi gerekiyor. Araçlar 65 bin ve 70 bin kilometreye geldiğinde ise amortisörlerin değiştirilmesi öneriliyor.

Tabi ki bu rakamlar araç tipine ve kullanım şekline göre değişebilir. Bazı uzmanlar amortisör değişim zamanının 20 bin kilometrede bir olması gerektiğini söylerken bazı uzmanlarda bu sayısı 35 bin kilometrede bir olarak belirtir. Aslında kilometre sayılarına bakmadan da amortisörlerin ne zaman değişmesi gerektiği belli olabilir. Sürücüler, araçlarının verdiği tepkilere göre amortisör sisteminin ne zaman değişeceğini anlayabilir.

Peki, amortisörlerin aşındığı ve değiştirilmesi gerektiği nasıl anlaşılır?

  • Araç fren mesafesi uzadıysa
  • Aracın yol tutuşu zayıfladıysa
  • Süspansiyon gücü azaldığında
  • Araç hareket halindeyken çok fazla zıplıyor ya da sarsılıyorsa
  • Su birikintilerinde ve yağmurlu havalarda lastikler beklenenden fazla kayıyorsa

Araçlar, bu belirtileri gösteriyorsa amortisörlerin değişim zamanı gelmiş olabilir. Bu nedenle yukarıdaki gibi belirtiler gösteren araçları teknik servise götürmekte fayda vardır. Ancak her 20 bin kilometrede bir bakım yaptırmak ise her zaman en doğru ve en güvenilir yöntemdir.

Yol Güvenliğinizi İhmal Etmeyin, bakımınızı yaptırın

Amortisörler, güvenli bir seyahat için en önemli araç bileşenleri arasındadır. Bu bakımdan üzerinde önemle durulması gerekir. Araştırmalara göre birçok sürücü, araç amortisörlerini önerildiği şekilde (her 20 bin km’de bir) kontrol ettirmediği görülüyor. Ancak bakım ve onarım işlemlerini eksiksiz yapan sürücüler, gerek güvenlik gerekse konfor açısından çok daha rahat ediyor. Dolayısıyla daha rahat ve güvenilir yol deneyimleri için amortisörlerin bakım ve kontrol işlemlerini yaptırmak son derece önemli.

Sadece amortisör değil, kısa periyotlarla araç ekspertizi veya bakım onarım merkezlerinden computest gibi genel analiz testleri yaptırarak aracınızın bakım ve onarım gibi rutin işlemlerini yaptırın. Aracınızı ve daha da önemlisi can güvenliğinizi koruma altına alın.

Kazasız günler dileriz.