Pzt - Cmt 08:00 - 19:00
Pazar - 09:00 - 17:00
İkinci el araç alım satımı esnasında bir çok kişinin kandırılmasına sebep olabilecek oto ekspertiz hilelerini sizler için bir araya getirdik. Bu makaleyi okuduktan sonra daha dikkatli olacağınıza eminiz!
Plaka değiştirme, ikinci el araç alacak vatandaşların, alacakları aracın plakasının önceden sökülüp yerine farklı bir plaka takılmasıdır. Bu durum genellikle aracın oto ekspertizdeki temizliği sırasında gerçekleştirilmektedir. Böylece hasar kaydı veya boyası olan bir araç, sanki hasarsızmış gibi gösterilip aracı alacak kişiler kandırılmaktadır.
Uzmanlar, özellikle ikinci el araç alacak vatandaşları, aracın göstergelerinde görünenlere kanmamaları konusunda uyarıyor. İkinci el araç satışlarında, artık göstergelerin hiçbir anlam ifade etmediği belirtilirken, beyin dahil araçlarda görünen veya görünmeyen tüm göstergelerin değiştirilebildiği ifade ediliyor.
Araç arıza tespit cihazı (OBD), aracın motorunda oluşan arızaları görmek amacıyla kullanılan bir teknik ekipmandır. Bu cihazın kötüye kullanılması halinde, normalde yanan ikaz lambaları yanmaz ve motorda bir sorun olup olmadığını anlaşılamaz.
Kilometre düşürme, ikinci el araç piyasasında en çok yapılan hilelerden biridir. Örneğin alacağınız aracın baktığınız hali ile aldığınız hali arasında kilometre farkı varsa kilometre düşürülmüş demektir. Bu durumda aracın değeri de değişmiş olur. Bu hileyi anlamanın tek yolu satışa çıkmadan önceki kilometrenin bilinmesidir.
Eğer oto ekspertiziniz, aracı lift üzerine kaldırmayıp, alt kısmına bakmıyorsa, bu bir sorunun sinyali olabilir. Özellikle ikinci el araç alımlarında görülen bu durum yüzünden, aracın salıncakları, motor altı kısmı, rot başı ve egzoz boruları kontrol edilemeyeceğinden sağlıklı bir ekspertiz raporu almak mümkün değildir. Yapılmayan kontroller:
Bu yüzden ikinci el araç alımlarında ekspertize dikkat edilmelidir.
Boya mikron kontrolü yapılırken öncelikle tavan ve frangartlardan başlanmalıdır. Eğer tavan orijinal ise diğer bölgelerin aynı mikron değerlerine yakın olması beklenir. Normal şartlarda mikronlara bakılırken, parçaların ağız kısmından bakılması gereklidir. Parçada lokal boya varsa mutlaka kenar kısımlarından anlaşılır. Mikrona bakılırken parçaların üst kısmı, orta kısmı, alt kısmı, mikron değerleri değişik olabilmektedir. Örneğin; kapının üst kısmı 130, ortası 125, altı 115 veriyorsa, diğer kapı ve çamurluğun yakın bir değer verip vermediğine bakılmalıdır. Bazen bu değerler gizlenip aracı alan kişi mağdur duruma düşürülmektedir.
Fren testinde araçtaki frenlerin sıkma değerleri görülüp, aracın frenlerindeki sorunlar veya gevşemeler tespit edilir. Eğer ekspertiz bunun gereksiz olduğunu belirtirse, ısrar edilmelidir.
Çünkü araç yüksek süratle giderken yaşanan fren sorunları kötü sonuçlanabilir. Bu yüzden aracı aldıktan sonra fren testi yaptırmak hayati önem taşımaktadır.
Dinamometre testi, bilgisayarlı bir donanıma sahip olan DYNO test cihazı tarafından, aracın motor performansının, güç organlarına ne kadar aktarıldığını ölçen bir uygulamadır. DYNO test cihazı sayesinde, ikinci el araçların tork, motor beygir gücü ve motor ivmesi ölçülerek motorun yorgunluğu anlaşılabilmektedir. Bu testin bir diğer amacı ise motor gücünün tekerleklere ne kadar iletildiğini ve iletim gücünü tespit etmektir. Bu test ekspertizde yapılmaz ise aracın motor ve tekerlek aksam sorunları olup olmadığı tespit edilemeyeceğinden, araç yolda sorunlar çıkarabilir.