Pzt - Cmt 08:00 - 19:00
Pazar - 09:00 - 17:00
İkinci el araç alım satımı esnasında bir çok kişinin kandırılmasına sebep olabilecek oto ekspertiz hilelerini sizler için bir araya getirdik. Bu makaleyi okuduktan sonra daha dikkatli olacağınıza eminiz!
Plaka değiştirme, ikinci el araç alacak vatandaşların, alacakları aracın plakasının önceden sökülüp yerine farklı bir plaka takılmasıdır. Bu durum genellikle aracın oto ekspertizdeki temizliği sırasında gerçekleştirilmektedir. Böylece hasar kaydı veya boyası olan bir araç, sanki hasarsızmış gibi gösterilip aracı alacak kişiler kandırılmaktadır.
Uzmanlar, özellikle ikinci el araç alacak vatandaşları, aracın göstergelerinde görünenlere kanmamaları konusunda uyarıyor. İkinci el araç satışlarında, artık göstergelerin hiçbir anlam ifade etmediği belirtilirken, beyin dahil araçlarda görünen veya görünmeyen tüm göstergelerin değiştirilebildiği ifade ediliyor.
Araç arıza tespit cihazı (OBD), aracın motorunda oluşan arızaları görmek amacıyla kullanılan bir teknik ekipmandır. Bu cihazın kötüye kullanılması halinde, normalde yanan ikaz lambaları yanmaz ve motorda bir sorun olup olmadığını anlaşılamaz.
Kilometre düşürme, ikinci el araç piyasasında en çok yapılan hilelerden biridir. Örneğin alacağınız aracın baktığınız hali ile aldığınız hali arasında kilometre farkı varsa kilometre düşürülmüş demektir. Bu durumda aracın değeri de değişmiş olur. Bu hileyi anlamanın tek yolu satışa çıkmadan önceki kilometrenin bilinmesidir.
Eğer oto ekspertiziniz, aracı lift üzerine kaldırmayıp, alt kısmına bakmıyorsa, bu bir sorunun sinyali olabilir. Özellikle ikinci el araç alımlarında görülen bu durum yüzünden, aracın salıncakları, motor altı kısmı, rot başı ve egzoz boruları kontrol edilemeyeceğinden sağlıklı bir ekspertiz raporu almak mümkün değildir. Yapılmayan kontroller:
Bu yüzden ikinci el araç alımlarında ekspertize dikkat edilmelidir.
Boya mikron kontrolü yapılırken öncelikle tavan ve frangartlardan başlanmalıdır. Eğer tavan orijinal ise diğer bölgelerin aynı mikron değerlerine yakın olması beklenir. Normal şartlarda mikronlara bakılırken, parçaların ağız kısmından bakılması gereklidir. Parçada lokal boya varsa mutlaka kenar kısımlarından anlaşılır. Mikrona bakılırken parçaların üst kısmı, orta kısmı, alt kısmı, mikron değerleri değişik olabilmektedir. Örneğin; kapının üst kısmı 130, ortası 125, altı 115 veriyorsa, diğer kapı ve çamurluğun yakın bir değer verip vermediğine bakılmalıdır. Bazen bu değerler gizlenip aracı alan kişi mağdur duruma düşürülmektedir.
Fren testinde araçtaki frenlerin sıkma değerleri görülüp, aracın frenlerindeki sorunlar veya gevşemeler tespit edilir. Eğer ekspertiz bunun gereksiz olduğunu belirtirse, ısrar edilmelidir.
Çünkü araç yüksek süratle giderken yaşanan fren sorunları kötü sonuçlanabilir. Bu yüzden aracı aldıktan sonra fren testi yaptırmak hayati önem taşımaktadır.
Dinamometre testi, bilgisayarlı bir donanıma sahip olan DYNO test cihazı tarafından, aracın motor performansının, güç organlarına ne kadar aktarıldığını ölçen bir uygulamadır. DYNO test cihazı sayesinde, ikinci el araçların tork, motor beygir gücü ve motor ivmesi ölçülerek motorun yorgunluğu anlaşılabilmektedir. Bu testin bir diğer amacı ise motor gücünün tekerleklere ne kadar iletildiğini ve iletim gücünü tespit etmektir. Bu test ekspertizde yapılmaz ise aracın motor ve tekerlek aksam sorunları olup olmadığı tespit edilemeyeceğinden, araç yolda sorunlar çıkarabilir.
Mekanik kontroller, araç motorunun tüm sıvıları, kayış, subap ve motor sesi, enjektör sistemi, egzoz dumanı gibi kontrolleri yapılarak motorun genel durumu hakkında rapor oluşturulmasıdır. İç motor kontrolünden lastik diş genişliğine, egzoz bölümünden yürür aksam kontrolüne kadar detaylı bir şekilde raporlanmasına mekanik ve motor kontrolü denir. Bu fiziki kontroller sonrasında, “Diagnostic Test” yapılarak, motor sistemlerinin çalışma değerleri belirlenerek arıza kayıtları tespit edilmiş olur. Ayrıca, motor performansı ölçümü yapılarak, üretilen güç değeri tespit edilir.
Bu kontroller yapılmazsa araçta:
Rastlanılması muhtemeldir.
Akü, bir aracın aksamlarının düzgün çalışabilmesi için gereken en önemli parçalardandır. Bu yüzden kontrollerinin düzenli yapılması gerekir. Eğer kontroller aksatılırsa, akünün dengesi bozulacağından aracın güç dengesi de bozulacaktır. Bu bozulan güç dengesi yüzünden, aşırı veya az güç gitmesi aracınızda güç kaybında neden olacaktır. Aküsü bozulmuş veya bozulmak üzere olan bir aracın, ekspertizde aküsünün durumunun yazılmaması alıcıyı mağdur edebilecek önemli durumlardan biridir.
Yanal kayma testi ile aracın rot ayarlarının fabrika değerleri ile karşılaştırılması sağlanmaktadır. Yanal kayma testi, test cihazı ile aracın düz bir platforma çıkarılması ve araç üzerinde yapılan testlerin değerlendirilmesi ile gerçekleşir. Elde edilen değerler, aracın tekerlerinin ilerleme hızı ile başlayarak, şase, rot ve aks ayarlarından amortisörlere kadar uzamaktadır. Bu test, ekspertizde yapılmazsa hız ve güç kaybı yaşanacağından, araçtan beklenen performans alınamaz. Oto ekspertizde mutlaka yapılması gereken testlerden biridir.
Yol testi yaptırmak, aracınızın performansını test edebileceğiniz, herhangi bir bozuk parça belirtisini anlayabileceğiniz en basit yollardan biridir. Motordan gelen sesler, egzozdan gelen sesler, aracın yanlarından gelen sesler sizin araç hakkında basit çıkarımlarda bulunabilmenizi sağlayacaktır. Profesyonelce yapılan yol testlerini, oto ekspertiziniz yapmıyor ise bu durum şüphe çekicidir.
Aracınızı ekspertize götürdüğünüzde yapılması gereken ana uygulamalardan birisidir. Uygulanma alanları şunlardır:
Bu uygulamalar, yapılması gereken uygulamalar oldukları için yapılmamaları halinde şüphe duyulmalıdır.
Araç dışı ekspertiz testleri, araç dışının herhangi bir hasar kaydı olup olmadığını, boyası olup olmadığını, değişen parçası olup olmadığını, çizik veya çökük olup olmadığını kontrol etmek için yapılan testlerdir. Bu testler şunlardır:
Bu testlerden herhangi biri yapılmadığı zaman, araçta olan hasarlar bilemeyeceğinden kayıtlara geçmeyecektir. Bu durum hasarsız sanılan bir aracın hasarlı çıkma olasılığı yüksek olacaktır. Yapılabilecek en mantıklı hamle, computest ile aracın tamamına baktırmak olacaktır.
Tarafsız araç ekspertizine mi ihtiyacınız var? Mersin oto ekspertiz merkezlerinin öncü kuruluşlarından olan işletmemize gelerek tüm testlerinizi yaptırabilirsiniz, risk almayın garantili hizmet alın.
Kazasız günler dileriz!