Pzt - Cmt 08:00 - 19:00

Pazar - 09:00 - 17:00

İkinci el araç alım satımı esnasında bir çok kişinin kandırılmasına sebep olabilecek oto ekspertiz hilelerini sizler için bir araya getirdik. Bu makaleyi okuduktan sonra daha dikkatli olacağınıza eminiz!

  1. Plaka Değiştirme

Plaka değiştirme, ikinci el araç alacak vatandaşların, alacakları aracın plakasının önceden sökülüp yerine farklı bir plaka takılmasıdır. Bu durum genellikle aracın oto ekspertizdeki temizliği sırasında gerçekleştirilmektedir. Böylece hasar kaydı veya boyası olan bir araç, sanki hasarsızmış gibi gösterilip aracı alacak kişiler kandırılmaktadır.

  1. Gösterge Değiştirme

Uzmanlar, özellikle ikinci el araç alacak vatandaşları, aracın göstergelerinde görünenlere kanmamaları konusunda uyarıyor. İkinci el araç satışlarında, artık göstergelerin hiçbir anlam ifade etmediği belirtilirken, beyin dahil araçlarda görünen veya görünmeyen tüm göstergelerin değiştirilebildiği ifade ediliyor.

  1. Araç Arıza Tespit Cihazı

Araç arıza tespit cihazı (OBD), aracın motorunda oluşan arızaları görmek amacıyla kullanılan bir teknik ekipmandır. Bu cihazın kötüye kullanılması halinde, normalde yanan ikaz lambaları yanmaz ve motorda bir sorun olup olmadığını anlaşılamaz.

  1. Kilometre Düşürme

Kilometre düşürme, ikinci el araç piyasasında en çok yapılan hilelerden biridir. Örneğin alacağınız aracın baktığınız hali ile aldığınız hali arasında kilometre farkı varsa kilometre düşürülmüş demektir. Bu durumda aracın değeri de değişmiş olur. Bu hileyi anlamanın tek yolu satışa çıkmadan önceki kilometrenin bilinmesidir.

  1. Lift Üzerinde Alt Motor Kontrolleri

Eğer oto ekspertiziniz, aracı lift üzerine kaldırmayıp, alt kısmına bakmıyorsa, bu bir sorunun sinyali olabilir. Özellikle ikinci el araç alımlarında görülen bu durum yüzünden, aracın salıncakları, motor altı kısmı, rot başı ve egzoz boruları kontrol edilemeyeceğinden sağlıklı bir ekspertiz raporu almak mümkün değildir. Yapılmayan kontroller:

  • Direksiyon hakimiyetini zayıflatır
  • Tekerleklerin yol tutuşunu ve hakimiyetini azaltır
  • Tekerleklerin aşınmasına yol açar

        Bu yüzden ikinci el araç alımlarında ekspertize dikkat edilmelidir.

  1. Kaporta Kontrolü

Boya mikron kontrolü yapılırken öncelikle tavan ve frangartlardan başlanmalıdır. Eğer tavan orijinal ise diğer bölgelerin aynı mikron değerlerine yakın olması beklenir. Normal şartlarda mikronlara bakılırken, parçaların ağız kısmından bakılması gereklidir. Parçada lokal boya varsa mutlaka kenar kısımlarından anlaşılır. Mikrona bakılırken parçaların üst kısmı, orta kısmı, alt kısmı, mikron değerleri değişik olabilmektedir. Örneğin; kapının üst kısmı 130, ortası 125, altı 115 veriyorsa, diğer kapı ve çamurluğun yakın bir değer verip vermediğine bakılmalıdır. Bazen bu değerler gizlenip aracı alan kişi mağdur duruma düşürülmektedir.

  1. Fren Testi

Fren testinde araçtaki frenlerin sıkma değerleri görülüp, aracın frenlerindeki sorunlar veya gevşemeler tespit edilir. Eğer ekspertiz bunun gereksiz olduğunu belirtirse, ısrar edilmelidir.

Çünkü araç yüksek süratle giderken yaşanan fren sorunları kötü sonuçlanabilir. Bu yüzden aracı aldıktan sonra fren testi yaptırmak hayati önem taşımaktadır.

  1. DYNO Motor Testi

Dinamometre testi, bilgisayarlı bir donanıma sahip olan DYNO test cihazı tarafından, aracın motor performansının, güç organlarına ne kadar aktarıldığını ölçen bir uygulamadır. DYNO test cihazı sayesinde, ikinci el araçların tork, motor beygir gücü ve motor ivmesi ölçülerek motorun yorgunluğu anlaşılabilmektedir. Bu testin bir diğer amacı ise motor gücünün tekerleklere ne kadar iletildiğini ve iletim gücünü tespit etmektir. Bu test ekspertizde yapılmaz ise aracın motor ve tekerlek aksam sorunları olup olmadığı tespit edilemeyeceğinden, araç yolda sorunlar çıkarabilir.

  1. Mekanik ve Motor Kontrolü

Mekanik kontroller, araç motorunun tüm sıvıları, kayış, subap ve motor sesi, enjektör sistemi, egzoz dumanı gibi kontrolleri yapılarak motorun genel durumu hakkında rapor oluşturulmasıdır. İç motor kontrolünden lastik diş genişliğine, egzoz bölümünden yürür aksam kontrolüne kadar detaylı bir şekilde raporlanmasına mekanik ve motor kontrolü denir. Bu fiziki kontroller sonrasında, “Diagnostic Test” yapılarak, motor sistemlerinin çalışma değerleri belirlenerek arıza kayıtları tespit edilmiş olur. Ayrıca, motor performansı ölçümü yapılarak, üretilen güç değeri tespit edilir.

Bu kontroller yapılmazsa araçta:

  • Parça sorunlarına
  • Motor kayış sorunlarına
  • Güç kaybına

       Rastlanılması muhtemeldir.

  1. Akü Testi

Akü, bir aracın aksamlarının düzgün çalışabilmesi için gereken en önemli parçalardandır. Bu yüzden kontrollerinin düzenli yapılması gerekir. Eğer kontroller aksatılırsa, akünün dengesi bozulacağından aracın güç dengesi de bozulacaktır. Bu bozulan güç dengesi yüzünden, aşırı veya az güç gitmesi aracınızda güç kaybında neden olacaktır. Aküsü bozulmuş veya bozulmak üzere olan bir aracın, ekspertizde aküsünün durumunun yazılmaması alıcıyı mağdur edebilecek önemli durumlardan biridir.

  1. Yanal Kayma Testi

Yanal kayma testi ile aracın rot ayarlarının fabrika değerleri ile karşılaştırılması sağlanmaktadır. Yanal kayma testi, test cihazı ile aracın düz bir platforma çıkarılması ve araç üzerinde yapılan testlerin değerlendirilmesi ile gerçekleşir. Elde edilen değerler, aracın tekerlerinin ilerleme hızı ile başlayarak, şase, rot ve aks ayarlarından amortisörlere kadar uzamaktadır. Bu test, ekspertizde yapılmazsa hız ve güç kaybı yaşanacağından, araçtan beklenen performans alınamaz. Oto ekspertizde mutlaka yapılması gereken testlerden biridir.

  1. Yol Testi

Yol testi yaptırmak, aracınızın performansını test edebileceğiniz, herhangi bir bozuk parça belirtisini anlayabileceğiniz en basit yollardan biridir. Motordan gelen sesler, egzozdan gelen sesler, aracın yanlarından gelen sesler sizin araç hakkında basit çıkarımlarda bulunabilmenizi sağlayacaktır. Profesyonelce yapılan yol testlerini, oto ekspertiziniz yapmıyor ise bu durum şüphe çekicidir.

  1. Araç İç Ekspertizi 

Aracınızı ekspertize götürdüğünüzde yapılması gereken ana uygulamalardan birisidir. Uygulanma alanları şunlardır:

  • Airbag kontrolü
  • İç konsol ve torpido kontrolü
  • Korna kontrolü
  • Direksiyon ve direksiyon hidrolik kontrolü
  • Teyp ve teyp tuşları kontrolü
  • Emniyet kemeri kontrolü
  • Klima ve ızgara kontrolü
  • Camlar ve ayna motorlarının kontrolü
  • Direksiyon iç mafsal boşluk kontrolü
  • Koltuk ve araç içi döşeme kontrolü
  • Vites ve el freni kolu kontrolü
  • Koltuk ısıtma ve elektik kontrolü
  • Silecek ve far kolu elektronik kontrolü
  • İç aydınlatma kontrolü
  • Araç aksesuar kontrolü

Bu uygulamalar, yapılması gereken uygulamalar oldukları için yapılmamaları halinde şüphe duyulmalıdır.

  1. Araç Dış Ekspertizi

Araç dışı ekspertiz testleri, araç dışının herhangi bir hasar kaydı olup olmadığını, boyası olup olmadığını, değişen parçası olup olmadığını, çizik veya çökük olup olmadığını kontrol etmek için yapılan testlerdir. Bu testler şunlardır:

  • Far yıkama sistemleri kontrolü
  • Park lambası, sis lambaları, farlar, stop lambaları kontrolü
  • Avadanlık ve davlumbaz kontrolü
  • Jant orijinalliği, kusur ve boya kontrolü
  • Araç dış aksesuarları kontrolü
  • Silecek kolu, su deposu ve silecek lastik kontrolü
  • Lastik tarihleri ve diş derinlik kontrolü

Bu testler neden önemli?

Bu testlerden herhangi biri yapılmadığı zaman, araçta olan hasarlar bilemeyeceğinden kayıtlara geçmeyecektir. Bu durum hasarsız sanılan bir aracın hasarlı çıkma olasılığı yüksek olacaktır. Yapılabilecek en mantıklı hamle, computest ile aracın tamamına baktırmak olacaktır.

Mersin'in tarafsız oto ekspertizine gelerek tüm testlerinizi yaptırın, risk almayın garantili hizmet alın.