Pzt - Cmt 08:00 - 19:00

Pazar - 09:00 - 17:00

Alternatör, anlamı “Dalgalı Akım Üretici” olan, kökeni Fransızca bir sözcüktür. Halk arasında “Şarj Dinamosu” ismiyle bilinmektedir ve mekanik enerjiyi alternatif akıma çeviren elektromekanik bir aygıttır.

Alternatör Nasıl Çalışır?

Alternatör mekanik enerjiyi alternatif akıma (AC) çeviren elektromanyetik bir aygıttır. Alternatörler doğru akım üreticileriyle(AD) aynı mantıkla çalışırlar. Alternatör, motorun dönen krank miline bağlı bir kasnağa bağlı olan kayışın, alternatöre bağlı olan kayışı döndürmesi ve bunun sonucunda alternatörün akım üretmesi mantığıyla çalışır. Alternatörün içindeki bakır teller ve bobinajlar, elektrik üretmeye başlar ve mekanik enerjiyi alternatif enerjiye çevirir. Motor stop halindeyken anahtarı kontağa takıp marşa bastığımızda, akü motora gereken enerjiyi verir ve alternatör çalışmaya başlar. Bu sayede akü devreden çıkar ve görevini alternatöre devreder. Alternatör, ürettiği elektriği, kablolarla aracın pek çok yerine dağıtır.

Alternatör Parçaları: Kasnak, fan, yatak(rulman), rotor mili, rotor sargısı, manyetik kulplar, bilezikler(kollektörler), rulman, statör sargıları, diyotlar, kömürler(fırçalar) ve regülatör.

Alternatör Arızası Nasıl Anlaşılır?

Normal çalışan bir araçta, aküye gelen voltaj değeri 13.5 değerinin altına düşmemelidir. Eğer araç çalışırken multimetrenizi DC(doğrudan akım) voltaj yerine ayarlayıp ölçüldüğünde, 13.5 değerinin altında bir değer görülürse, alternatörün arızalı olduğunu gösterir. Bu durumda alternatörün sökülüp tamir edilmesi gerekir.

Belirtileri:

  1. Akü İkaz Lambası Yanmaya Başlar

Akü ikaz lambasının yanmaya başlaması şarj dinamosunun arızalı olduğunu gösteren ilk durumdur. Normalde akü lambasının marş çalışmaya başladıktan sonra sönmesi gerekir. Bu gerçekleşmiyorsa alternatörde bir sorun var demektir. Bazen akü ikaz lambası yanıp söner bazense açık kırmızı renginde yanar bunların hepsi şarj dinamosunda sorun olduğunun göstergesidir.

  1. Rölantide Dalgalanma Olur

Araç rölantide çalışırken, sis, far, teyp, klima gibi ekstra elektrik tüketen ve ekstra elektrik gerektiren donanımları açtığınızda, rölantide dalgalanmalar olur. Örneğin, siz klimayı açtığınızda araç titremeye başlıyorsa, bu rölantide dalgalanma olduğunun göstergesidir ve şarj dinamosu düzgün çalışmıyor demektir.

  1. Alternatörden Dağılmış Bilye Sesi Gelir

Aracınızdaki şarj dinamosunun içerisindeki bilye şeklindeki rulman dağıldığında, dağılmış bilye sesini andıran bir ses gelir. Bu ses devam ettikçe çoğalacak ve şarj dinamosu kendisini güvenlik amacıyla kilitleyecektir.

  1. Araçta Koku Olur

Şarj dinamosundan kaynaklı araçta koku olması çok nadir olsa da başınıza gelebilecek durumlardan biridir.

  1. Motor Hiç Çalışmıyor veya Geç Çalışıyor

Akünün şarjı azaldığında, motorun çalışması imkansız hale gelebilir. Bazen de normalden çok geç çalışıyor olabilir. Bu tür sorunlar alternatör veya şarj sisteminden kaynaklanıyor olabilir.

  1. Akünün Aşırı Isınması ve Çok Fazla Su Kullanması

Eğer akü, değerinden fazla şarj olursa sıcaklığı yükselir. Bu yüzden kendini soğutmak için çok fazla su kullanması gerekir. Bu durum zamanla çözülmezse akünüz kullanılamaz hale gelebilir ve alternatörünüzün çalışmaya başlarken dengeli enerji alamamasına sebep olur. Alternatörünüz bu durumda sorun çıkarabilir.

  1. Farlar Kararıyor veya Kısılıyor

Aracınızdaki farlar ve gösterge panelindeki aydınlatmalar kararıyorsa, akü şarjının azaldığına veya alternatörün içerisindeki diyotların arızalı olduğundan bahsedebiliriz. İlk olarak akünün ömrünü doldurup doldurmadığını öğrenmek için test yapılmalıdır.

Alternatör ile Jeneratör Arasındaki Farklar Nelerdir?

Jeneratörler, genellikle büyük ölçekli elektrik üretiminde kullanılır. Jeneratör, dizel ya da gaz gibi yakıt enerjisini önce hareket enerjisine, hareket enerjisini de elektrik enerjisine çeviren, yüke göre devir ayarlayan sabit bir alternatif gerilim üreten bir cihazdır.

Alternatör elektrik üreten otomobillerde kullanılan bir şarj sistemidir. Alternatör, hareket enerjisini alternatif elektrik enerjisine(AC) çeviren cihazdır. Kontrolsüz bir yapısı vardır güç ve tork ayarı yapılamaz.

  1. Alternatörler, jeneratörlerden daha verimli olarak değerlendirilir. Jeneratörler yalnızca üretilen enerjiyi kullanırken alternatörler ihtiyaç duyulan enerjiyi kullanarak enerjilerini koruyup dışarıya elektrik akımı üretmeye devam ederler.
  2. Jeneratör, yakıt enerjisini önce hareket enerjisine, sonra elektrik enerjisine çevirirken, alternatör hareket enerjisini direkt alternatif elektrik enerjisine çevirir.
  3. Jeneratörlerde tork ve devir ayarı yapılırken, alternatörlerde güç ve tork ayarı yapılamaz.
  4. Jeneratörlerin kurulumdan sonra polarize edilmesi gerekirken, alternatörlerde polarizasyona gerek duyulmaz.
  5. Alternatör fırçaları, jeneratör fırçalarından daha uzun ömürlüdür. Bunun sebebi, bir alternatördeki fırçalar yalnızca rotoru güçlendirmek, akımı iletmek için kullanılır. Ayrıca sürdüğü kayma halkaları daha pürüzsüzdür.
  6. Bir jeneratör ölü bir pili şarj etmek için kullanılabilirken, bir alternatör ölü bir pili şarj etmek için kullanılamaz. Eğer şarj etme denenirse alternatörün yanma olasılığı mevcuttur.

Sonuç olarak

Alternatör (Dalgalı Akım Üretici) veya şarj dinamosu aracın elektrik aksanları için oldukça önemli parçalardan biridir. Araç alım satımı esnasında Alternatör sağlamlığı ile ilgili mutlaka kontrol yaptırmalısınız. Biz Mersin Mezitli Oto Ekspertiz ailesi olarak, size bu ve daha birçok konuda profesyonel ekspertiz / computest hizmeti sunuyoruz. Vakit ve paranızı kaybetmeyin, 10+ yıllık deneyim ve uzman kadromuz ile bir telefon uzağınızdayız.

Kazasız günler dileriz.